måndag 7 mars 2011

Fåtöljen Karuselli


Apropå mitt förra inlägg så skall jag berätta lite om fåtöljen på bilden. Den heter Karuselli och är designad av Yrjö Kukkapuro, en av Finlands mest framgångsrika möbelformgivare genom tiderna. År 1974 utsåg New York Times världens bekvämaste fåtölj och Karuselli vann överlägset. Jag hittade en intressant artikel om Yrjö här.
Nu i helgen fick jag tillfälle att provsitta fåtöljen på Hanaholmens Kulturcentrum och den är verkligen bekväm. Det var så roligt, för fåtöljerna passade så otroligt bra till mitt tyg "Livat i lyan".
Den här veckan är Erica hemma på sportlov, jag passar också på att vara lite ledig. Vi fixar och pysslar här hemma.

3 kommentarer:

  1. Ja visst är den cool Karuselli - en sådan skulle man ha! Den passar oxå fint till ditt svarta fågeltryck.

    SvaraRadera
  2. Härligt med Kukkapuro och hans fantastiska möbler. Bara ett litet tillrättaläggande. Stolarna på bilden kommer ju ur serien 416/ 417. Karuselli är ju den där riktigt stora och recis som du skriver så utsågs den där på 70 talet till "världens bekvämaste fåtölj. Grattis till alla lyckliga ägare av en Kukkkapurostol, Thorsson Larob

    SvaraRadera
  3. en lien rättelse:
    De är visst "karuselli stolar"
    men just dendär modellen heter 417A.
    A som i Amöba och syftar på foten.
    den stora fåtöljen heter 412...
    å fotpallen 412J...
    osv osv...

    jag har samlat på mej en hel drös 417A
    några 415A
    en 416P
    två 412
    en 412J
    http://www.corvinius.se/foton/salong.jpg
    http://www.corvinius.se/karuselli/
    som sagt värdens snyggaste å framför allt skönaste stol...

    412 e lite för statisk... man sitter så grymt skönt... men efter en timme eller så börjar man skruva på sig... å det går lixom inte å byta stälning... ;)

    SvaraRadera