torsdag 23 maj 2013

Röd, lila, lime, rosa, grön-turkosrandig, rosa-orangerandig och röd-rosarandig.












Innan Barcelonaresan jobbade både jag och Lola (min utmärkta sömmerska) med Kisseproduktion. Nu har jag fått Kissekattor i sju olika färger klara, finns till salu på min hylla på SALT.
Jag har berättat tidigare i bloggen (2009) hur kisseproduktionen går till. Eftersom jag fått många nya läsare under åren gör jag det igen: Först åker jag till Stockholm för att köpa bomullsvelour. Sedan trycker jag det svarta kattmönstret på tyget, klipper ut varje katt + baksidorna. Efter det lämnar jag alla tillklippta bitar till Lola som syr dem snyggt och prydligt. Därefter vidtar fyllningen med hirsagnar och tillverkningen av svansar, sluligen syr jag noggrannt ihop varje kisse för hand. Hirsagnar är en naturprodukt som används till kuddfyllning för allergiker.
Kattorna går att handtvätta i 40 grader, det är viktigt att torka dem ganska snabbt, torktumlare, torkskåp eller vid ett varmt element.
På bilden sitter kissekattorna runt en finsk emaljskål som jag fyndat i Åbo en gång.

1 kommentar:

  1. Dina kissar är så söta. Har en fin blå i köket. När jag ser den grön-turkosrandiga slår det mig att den skulle matcha förstugan så bra med Lyckliga fåglar i fönstren i samma toner. Frågan är bara hur det går med en kisse i förstugan när det är så många fåglar på alla håll där. Fast din kisse är så söt så den jagar väl inga fåglar.

    SvaraRadera