söndag 26 april 2009

Inspiration i Amsterdam.



Just hemkommen från Amsterdam full av inspiration. Jag har hälsat på min son som studerar där, har har visat mej runt överallt. En del fastnade på bild; fyndade orangefärgade kannor, fjärilshuset, släpade hem 50 orangea tulpaner för 7,50€, såg vackra kakel på husväggar, pampigt smide utanför Rembrandtmuseét, otroligt vackra hus, besökte botaniska trädgården, van Goghs målning av körsbärsträd i blom.
Vi var på en riktig höjdarkonsert; Orquestra tipica fernandes fierro, argentinsk tango med 12 unga killar och alla möjliga instrument på Bimhuis, ett fantastiskt ställe med en otrolig utsikt.
Naturligtvis blev det en kanaltur bland alla charmiga husbåtar.
Stadsbiblioteket är också en sevärdhet, dessutom serveras utomordentligt god mat på åttonde våningen med en slåede utsikt.

Van Goghmuseét var kanske ändå den största upplevelsen, målningarna gjorde ett starkt intryck. I synnerhet The starry night (på bilden), målningen finns inte i den permanenta utställningen. Tavlan är inlånad från Museum of Modern Art i New York för denna specialutställning som pågår till 7 juni, ifall någon har vägarna förbi ...

4 kommentarer:

  1. En massa blomstrande inspiration, så härligt!

    Jag har vänner som åker till Åland varje år. Ska tipsa om dig om jag kommer ihåg nästa gång jag träffar dem.

    SvaraRadera
  2. Åhh härligt. Amsterdam är en underbar stad! Såg du Keukenhof också? Alla tulpanerna... var där förra våren, det var fantastiskt!

    SvaraRadera
  3. Hej Ann! Tack för att du gav pappa idén om bloggen! Jag är inte så intresserad av själva skrivandet som jag alltid förknippat bloggande med, men att göra en kreativare variant med bilder känns väldigt skoj!

    Du har en fin blogg som verkligen inspirerar!
    Ha de så bra!

    SvaraRadera
  4. Vilka fynd du har gjort, så underbart att få häsla på sonen i AMsterdam bra val av honom!

    SvaraRadera