tisdag 21 juli 2009

Fjällkon luktar på sina blommor


Jag har just tryckt en hög Fjällkodynvar med rosa blommor.
Bakom det här mönstret finns det riktigt äkta inspiration, vid den tidpunkten när jag ritade det här mönstret hade vi en fjällko eller egentligen en fjälloxe. Man kan ju undra hur det kom sej ... jag hade en gammal klasskompis som hade kossor, varav en var fjällko och den fick en kalv som oturligt nog blev en tjur. De ville inte föda upp den och efter att jag sett den i några minuter (några veckor gammal) så sade jag "vi tar den", det var det vackraste jag någonsin sett (förutom mina barn förstås). Vi hade redan två får på gården och jag tänkte att det blir bra sällskap, tyvärr tyckte inte tjuren Enok det, han råmade dagarna i ända utanför vårt hus. Vi stod ut med det i ett år, sen dök en vänlig själ upp och ville ta över Enok, den vänliga har mera tid med Enok och de lever i högsta välmåga än idag. Det här mönstret är i alla fall ett roligt minne från min tid som koägare. Just nu har jag även några Fjällkodynvar med blåa blommor
i butiken.

Lite rosa inspiration från min verkstad (eller ateljé). En docka som jag köpte åt min yngsta dotter i Köpenhamn för några år sen, hon tyckte den var för barnslig ... men det tyckte inte jag. En gammal plåtburk med rosor och en nåldyna som jag sydde en gång när jag hade tråkigt, foten är av en bred tom tejprulle.

1 kommentar:

  1. Kul att också får en historia bakom ditt mönster. Blir ännu personligare då!

    SvaraRadera