lördag 13 februari 2010

Åländsk form


Igår hade Ålandstidningen en artikel om åländsk form i sin bilaga Hem&Bygg, de presenterade bl.a. mej.
Det är svårt att läsa texten på bilden så jag skriver in den här :
Har du märkt ett nytt intresse för hantverk?
-Jovisst. Vi har redan sett slow-trenden gällande maten vi äter. Nu sprider sig den effekten mot inredning. Det enda som är riktigt unikt nuförtiden är konsthantverket. Och folk värdesätter det på ett annat sätt. Man köper produkter att älska, som får bli nötta och slitna.
På vilket sätt följer du rådande trender?
-Nästan omedvetet. Jag är intresserad och läser tidningar och bloggar så när något sen plötsligt är trend kan jag ha känt det på mig ett tag ändå. En trendanalytiker jag hörde föreläsa i höstas menade att 60-talet är på gång och jag har redan länge känt starkt för till exempel det orangea. Och framöver tror jag vi går mot mer orientaliskt, mer plottriga typer av mönster.
Vad har du på gång för våren?
-Mönstret "Livat i lyan" med starkt orangea rävar är ritat i år och finns ännu bara som metervara. Men jag har tänkt göra brickor, kuddar och eventuellt väskor. Jag har redan en prototyp för en väska till en bärbar dator.
Och vad har du för mönster i dig? Som ännu inte kommit fram?
-Jag har en katt hängande över mig som en mara. Det finns efterfrågan vilket nästan gör det ännu svårare. Men jag tror det måste komma en katt.

Artikeln är skriven av Anna Karlsson

2 kommentarer:

  1. Tack för din värdefulla kommentar på picki. Roligt också att du lämnade ett spår så att jag hittade hit till din fina sida. Morötterna är fantastiska! Jag bokmärker och kommer garanterat tillbaka!

    SvaraRadera
  2. Så gøy! Du fortjener virkelig en omtale, revmønsteret ditt er vakkert!

    SvaraRadera