lördag 16 januari 2010

Kaffekaka på en halv timme


Den här kakan fixade jag förra helgen. Det går supersnabbt och blir förvånansvärt gott.
Blanda ihop: 3 dl vetemjöl, 0,8 dl socker, 1 rågad tsk bakpulver, 1 tsk kardemumma. Knåda ner 70 gr rumsvarmt smör. Rör ner 1 dl russin och 1 dl hackad mandel/nötter. Till sist 1 ägg och 1 dl mjölk. Det går bra att platta ut degen direkt på ett bakplåtspapper i en lämplig "hög", jag använde en liten rund ugnsform ca. 20 cm/diam. Grädda i 225 grader i 15 minuter.
På bilden har jag dukat med keramik från Lugnet Keramik, muggar som jag haft i ca 15 år, fortfarande är de hela och jag tycker lika mycket om att dricka ur dem.
En riktigt vilsam och skön helg till er alla !

4 kommentarer:

  1. Bra med snabba kakalternativ, ska prova den. Jag skaffade en sak till dig idag, du får den vid tillfälle. Jo, det händer att jag både bygger och snickrar ibland. Hej,hej.

    SvaraRadera
  2. Mums ! den må prøves :-) Jeg elsker kager :-)

    SvaraRadera
  3. Hej! Tar gärna en kopp och en skiva av kakan. Ser riktigt gott ut. Bra med snabba saker.
    Ha en fortsatt skön helg.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  4. Den måste jag prova,alltid gott med färsk kaka men det blir nog dubbel sats till mia gossar.
    Muggarna har jag ju redan så det kan nog inte bli annat än bra.

    SvaraRadera